A Williams új festésével a 2014-es Forma-1-es idény leglátványosabb autója lesz. Lássuk a sportág történetének legszebb festéseit, szubjektív szemmel.
Természetesen a Forma-1-ben nem pontozzák a kinézetet, így a
külcsín mondhatni nem is számít, csak a belbecs. Lehet bármennyire szép
egy festés, ha használhatatlan a versenyautó, és egy világbajnok gép is
lehet csúnya, erre jó példa a Brawn GP, mellyel Jenson Button 2009-ben
világbajnok lett, és szinte egy szponzor sem volt a fehér autón.
Ennek
ellenére nem utolsó szempont, hogy az istállók milyen kinézetű gépekkel
vágnak neki a világbajnokságnak, így bemutatjuk az általunk legszebbnek
vélt F1-es autókat.
Jaguar R1 - 2000
Ez az év volt a Milton Keynes-i alakulat első éve a száguldó cirkuszban, az 1999-ben megszűnt Stewart istálló utódjaként.
Fotó: Europress Fotóügynökség
A klasszikus zöld festésű autót brit páros hajtotta: Eddie Irvine és Johnny Herbert.
Legjobb eredményük egy 4. hely volt Monacóban, így a gép ha nem is volt
versenyképes, a festése mindenképp legendássá tette a mindenkori
Jaguarokat.
Jordan 197 - 1997
Nehéz
elfogultság nélkül írni a Jordan autójáról, hiszen a Gary Anderson
tervezte 197-es máig páratlan festést kapott azzal, hogy az orrkúpra egy
kígyó fejét, az oldaldobozra pedig a pikkelyeit pingálták.
Fotó: Europress Fotóügynökség
A
külső és a belső viszont itt sem volt összhangban, bár a konstruktőri
versenyben ötödik helyen végzett a Jordan, 33 ponttal, ami az istálló
történetének addigi legjobb eredménye volt. Ralf Schumacher és Giancarlo Fisichella is egyszer állhatott fel az idényben a dobogóra, mindketten harmadikok lettek.
Renault R30 - 2010
Bár darázsnak a Jordaneket hívták, és a csapat a logójaként is a fullánkos rovart használta, de a festés alapján találóbb a Renault utolsó F1-es autóját ezzel a jelzővel illetni.
Bár darázsnak a Jordaneket hívták, és a csapat a logójaként is a fullánkos rovart használta, de a festés alapján találóbb a Renault utolsó F1-es autóját ezzel a jelzővel illetni.
A korábbi kék-sárga-fehér
festésről hirtelen váltott a francia istálló, és 2010-ben, talán
vérfrissítés gyanánt előrukkoltak ezzel a dizájnnal.
Fotó: Europress Fotóügynökség
A nem túl sikeres idény végén - Fernando Alonso
2005-ös és 2006-os vb-címe után nem igazán tudtak eredményt felmutatni -
a Renault, mint csapat kiszállt az F1-ből és jelenleg is csak motorokat
szállít a száguldó cirkuszba. A 2011-es idénytől helyüket a Lotus vette
át.
Arrows A2 - 1979
Aranyszínű autó,
ennél többet nem is kell mondani róla. Az Arrows ez a gépet az 1979-es
szezon második felében használta. Az első hét futamon az A1B-vel
próbálkoztak, de egy ötödik és egy hetedik hely után autót cseréltek.
Fotó: Europress Fotóügynökség
Ez lett az A2-es, aminek nem volt első szárnya, és zömök felépítésével inkább hasonlított egy tankra, mint versenyautóra.
A
nagy leszorítóerő viszont a kezelhetőség rovására ment, gyenge volt a
kanyarokban és az egyenesekben is, így a csapat gyorsan az A3-asra
váltott, melyen ugyan meghagyták az arany színt, de az A2-es még így is
simán lenyomja, ha az összeképről van szó.
McLaren MP4/5 - 1989
Ayrton Senna 1988
után ismét vb-címet ünnepelhett volna a wokingi istálló legendássá vált
piros-fehér festésű autójával, ám csak a második helyet szerezte meg az
összetettben, viszont 1990-ben ismét ő lett a Forma-1 legjobbja.
A
McLarennél bár sokáig tervezték, hogy újra hadrendbe állítják a
piros-fehér színösszeállítást, ám ez évről évre elmaradt. A
legvalószínűbb, hogy 2015-re visszatérnek ehhez a párosításhoz, hiszen a
Honda színre lépésével a két fél minden bizonnyal partneri
megállapodást köt, a japánok pedig hoznák a már megszokott színeiket.
Arrows A23 - 2002
Egy
újabb olyan színösszeállítás, mely az autó- és motorsport világában
megszokott: narancs-fekete. Sajnos a Forma-1-ben ismét egy gyenge autó
kapta meg ezt a díjnyertes kinézetet, hiszen az Arrows 25 éves története
során egy konstruktőri 5. helyet tud csak felmutatni.
Fotó: Europress Fotóügynökség
2002-ben ráadásul Heinz-Harald Frentzen és Enrique Bernoldi összesen két pontot szállított az istállónak.
A
gyenge eredmények ellenére minden idők talán egyik legszebb külsőjét
rakta össze a Coughlan-Rinland tervezőpáros, így legalább a festés miatt
még sokáig megmaradhat az emlékezetekben az Arrows A23.
Lotus 78 - 1978
A
fekete-arany külső már csak azért sem egyedi, mivel a Renault utódja, a
Lotus 2011-es megjelenésével az egykori előd gyönyörű kinézetét vette
át, tisztelegve a '70-es évek sikerei előtt.
Fotó: Europress Fotóügynökség
A Lotus 78-at az istálló az 1977-es és 1978-as idényben használta: '77-ben Mario Andretti
harmadikként zárta a szezont, a csapat pedig a konstruktőri versenyben
második lett, egy évvel később viszont csak öt futamon álltak rajthoz a
78-assal. Az új fejlesztésű Lotus 79-el ugyanis sikeresebb volt az
amerikai Andretti, év végén így be is gyűjtötte egyetlen világbajnoki
elsőségét.
Caterham CT03 - 2013
Talán a
legjobb példa a gyönyörű, ám pocsék autóra. A Caterham története
egyébként sem egyszerű, hiszen 2010-ben Lotus Racing néven mutatkoztak
be az F1-ben, de megvonták tőlük a névhasználati jogot. Így váltottak
Team Lotusra, de ez sem állta meg a helyét, 2012-ben le is mondtak a
Lotus névről, azóta Caterhamnek hívják az istállót.
Fotó: Europress Fotóügynökség
2013-ban
a tervezők nagyszerű munkát végeztek, hiszen a metálzöld festés egy kis
sárgával feldobva lehetővé tette, hogy a sportág történetének egyik
legszebbjeként tartsuk számon a CT03-at. Kár, hogy az autót alig
láthattuk a közvetítések során, hiszen többnyire az utolsó helyeken
haladtak, így nem is csoda, hogy eddigi négyéves történük során még
egyetlen pontot sem szereztek.
Honda RA107 - 2007
A
két nagyágyút hagytuk a végére. A Honda 2007-ben gondolt egy merészet,
és elfelejtették a korábbi színösszeállítást, ehelyett pedig
megpróbálták a környezetvédelem fontosságára felhívni a figyelmet. Így a
Föld űrből látható képét pingálták az RA107-esre, szponzorok nélkül,
egyedül csak két logó kapott helyet az autón, mégpedig a Honda H betűje,
valamint a Bridgestone.
Fotó: Europress Fotóügynökség
A
lassú és gyenge autó mindössze három pontszerző helyet tudott
produkálni, így eredményesnek semmiképp sem mondanánk. A festést
egyébként finomították a 2008-as idényre, sokkal inkább dominált a fehér
a versenygépen, mint a Föld képe.
BAR 01 - 1999
A
British American Racing első szezonjában nagyot dobbantott, hiszen
megpróbálták a rali-világbajnokságból jól ismert 555-festést - a Subaru
autóin volt látható - meghonosítani a száguldó cirkuszban. Ezzel azonban
nem érték be, hiszen a Lucky Strike is támogatta őket, így azt találták
ki, hogy az egyik autójuk a kék, a másik a fehér-piros festést kapja.
Fotó: Europress Fotóügynökség
Ezt
az F1 vezetősége nem engedélyezte a BAR-nak, így merész ötlettel az
autóik jobb oldalát kékre, a balt fehérre festették, középen pedig egy
cipzárral választották el a két színt. A 2000-es szezonban ők is
finomítottak a terveken, így a BAR 02 már teljes egészében fehérben
pompázott.
Jacques Villeneuve és Ricardo Zonta egyébként
csak szenvedett az autóval, legjobb eredményük 1999-ben a nyolcadik
pozíció volt, tehát pontot sem szereztek az idény során.
Williams FW36 - 2014
Listánk
11. tagja maga az ötletadó, a Williams martinis festésű autója. Az
istálló a szezon eleji tesztek során sötétkék színben küldte pályára
autóit, így sejteni lehetett, hogy nem ez lesz a végső dizájn.
Fotó: Twitter
Sőt, már hetekkel ezelőtt felröppentek a hírek, hogy a Williams megállapodik az autósport történelméből jól ismert Martinivel, végül március első hetében bejelentették a felek az együttműködést, sőt, az istálló nevet is változtatott, Williams Martini Racingre.